AVLB-1 1. Toepasselijkheid 1. Al onze aanbiedingen, alle met ons gesloten overeenkomsten en de uitvoering daarvan worden uitsluitend beheerst door de onderhavige voorwaarden. Afwijkingen dienen uitdrukkelijk schriftelijk met onze directie te worden overeengekomen. 2. Onder 'afnemer' wordt in deze voorwaarden verstaan iedere (rechts)persoon die met onze onderneming een overeenkomst (koopovereenkomst, overeenkomst van opdracht of een andere overeenkomst) heeft afgesloten, respectievelijk wenst af te sluiten, en daarnaast diens vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n) en rechtverkrijgende(n) onder algemene en/of bijzondere titel. 3. Onder 'afnemer' wordt in deze voorwaarden ook verstaan iedere derde te wiens behoeve, dan wel door wiens bemiddeling of tussenkomst, wij een aanbod doen, zaken (af)leveren, adviezen geven en werkzaamheden verrichten, ongeacht of wij met die derde al dan niet een contractuele relatie hebben of zullen verkrijgen. 4. De toepasselijkheid van de door de afnemer gehanteerde algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk uitgesloten. 5. Door het enkele plaatsen van een opdracht/order en/of de inontvangstname van de geleverde zaken aanvaardt de afnemer deze voorwaarden en wordt de afnemer geacht stilzwijgend met de uitsluitende toepasselijkheid van deze voorwaarden akkoord te zijn gegaan bij eventuele met hem nader aangegane overeenkomsten, ongeacht een schriftelijke bevestiging onzerzijds. 6. Mondelinge afspraken met en/of toezeggingen binden ons niet, behalve indien en voor zover wij deze afspraken en/of toezeggingen schriftelijk hebben bevestigd. 2. Aanbiedingen 1. Alle gedane aanbiedingen blijven gedurende een door ons aan te geven termijn geldig. Bij gebreke van een termijn zijn onze aanbiedingen vrijblijvend. 2. Alle gegevens in de door ons verstrekte prijslijsten, catalogi en brochures en onze specificaties inzake maten, gewichten en hoeveelheden zijn zo nauwkeurig mogelijk opgeven. Deze zij voor ons slechts bindend, indien dit door ons uit-drukkelijk schriftelijk is bevestigd. 3. Wij behouden ons het recht voor om alle kosten terzake van het verstrekken van de aanbieding in rekening te brengen, indien de opdracht voor de levering van zaken en/of diensten ons niet wordt gegund. 4. Toezending van aanbiedingen en/of (andere) documentatie verplicht ons niet tot levering van goederen en/of diensten. 5. Wij behouden ons steeds het recht voor om opdrachten zonder opgaaf van redenen te weigeren, dan wel onder rembours of vooruitbetaling te leveren. 6. Onze prijslijsten en catalogi houden geen offerte in. 3. Overeenkomst 1. Behalve indien en voor zover in deze voorwaarden anders vermeld komt een overeenkomst met ons eerst tot stand, nadat wij een opdracht schriftelijk hebben aanvaard, respectievelijk hebben bevestigd. De opdrachtbevestiging wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven, behoudens schriftelijk bezwaar hiertegen door de afnemer binnen 8 dagen na dagtekening. 2. Voor werkzaamheden waarvoor naar hun aard en omvang een offerte c.q. opdrachtbevestiging ongebruikelijk is, wordt de factuur tevens als opdrachtbevestiging beschouwd. Het vermelde in artikel 3.1, laatste volzin, is van overeenkomstige toepassing. 3. Terzake van het in artikel 3.1 en 3.2 gestelde is onze administratie beslissend, behoudens schriftelijk tegenbewijs. 4. Elke overeenkomst wordt onzerzijds aangegaan onder de ontbindende voorwaarde dat de afnemer -uitsluitend te onzer beoordeling- voldoende kredietwaardig blijkt voor de geldelijke nakoming van de overeenkomst. 5. Wij zijn gerechtigd om bij de uitvoering van de overeenkomst derden in te schakelen. 6. De afnemer is ten opzichte van ons verantwoordelijk voor de juistheid van de door of namens de afnemer aan ons verstrekte gegevens. Deze gegevens behoeven niet door ons te worden gecontroleerd. 4. Wijzigingen in opdrachten 1. Het in artikel 3 bepaalde geldt ook voor eventuele aanvullende afspraken en/of wijzigingen. 2. Bij wijzigingen in een door ons aanvaarde opdracht, hetzij ingevolge nadere opdracht, hetzij als gevolg van door de afnemer verstrekte onjuiste gegevens, hetzij als gevolg van enige andere oorzaak, komen de eventuele door deze wijzigingen ontstane meerdere kosten, vergeefs gedane aanschaffingen en winstderving voor rekening van de afnemer. 3. Onverminderd de in lid 2 van dit artikel vermelde verplichtingen van de afnemer, zijn wij steeds gerechtigd een nadere opdracht tot wijziging van de oorspronkelijke levering niet te aanvaarden en bij wijziging van de opdracht in verband met door de afnemer onjuist verstrekte gegevens de opdracht tot levering voor het niet uitgevoerde gedeelte daarvan te annuleren. 5. Intellectuele eigendom en eigendom stukken 1. De intellectuele en industriële eigendomsrechten op alle bij onze offertes en overeenkomst behorende ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, schetsen, berekeningen, beschrijvingen, constructie- en fabricagegegevens en de offertes zelf, behoren uitsluitend ons toe. Zij gaan nooit op de afnemer over. 2. De in lid 1 van dit artikel genoemde bescheiden blijven ons eigendom, ook al zijn daarvoor kosten in rekening gebracht. Zij mogen zonder onze schriftelijke toestemming niet geheel of ten dele worden gecopieerd, aan derden in handen gegeven, getoond of ter inzage verstrekt, bekendgemaakt of op andere wijze gebruikt. 3. Indien ons geen opdracht wordt gegeven voor de uitvoering van een werk, waarvoor wij een aanbieding hebben gedaan, en ook ingeval een opdracht geheel is uitgevoerd, wordt geannuleerd of niet verder wordt uitgevoerd, dienen alle in lid 1 van dit artikel genoemde bescheiden en alle daarvan gemaakte kopieën aan ons te worden teruggegeven binnen 14 dagen nadat van het geven van de betreffende opdracht wordt afgezien, resp. de opdracht is uitgevoerd of geannuleerd of de uitvoering daarvan is gestaakt. 6. Onuitvoerbaarheid van de overeenkomst 1. Indien een overeenkomst door ons niet, niet tijdig of niet geheel kan worden uitgevoerd door overmacht, dan wel door andere omstandigheden -van welke aard ook- die ons bij het bevestigen van de opdracht niet bekend waren of konden zijn, hebben wij naar keuze het recht om deze overeenkomst, hetzij geheel, hetzij voor het niet uitgevoerde deel, te annuleren, hetzij de (verdere) uitvoering daarvan op te schorten, hetzij te vorderen, dat de overeenkomst zodanig wordt gewijzigd, dat uitvoering hiervan alsnog mogelijk wordt. 2. Indien de overeenkomst door ons ten dele is uitgevoerd en vervolgens voor het niet uitgevoerde deel wordt geannuleerd of opgeschort, dient de overeengekomen prijs naar rato van het uitgevoerde deel van de overeenkomst te worden betaald binnen de termijn, die zou hebben gegolden bij volledige uitvoering van de overeenkomst. 3. Indien de overeenkomst is gewijzigd komen de eventueel daaruit ontstane meerdere kosten, vergeefs gedane aanschaffingen en winstderving voor rekening van de afnemer. 4. Onder overmacht wordt verstaan alle omstandigheden, gebeurtenissen, oorzaken en gevolgen, buiten onze controle of zeggenschap vallende, waardoor de levering c.q. de uitvoering tijdelijk of blijvend verhinderd wordt, zoals, doch niet beperkt tot, storingen en stagnaties binnen ons bedrijf en bij de aflevering en uitvoering, stakings- boycot- of soortgelijke acties, overheidsmaatregelen, die op onze prestatie van invloed zijn, rechterlijke verboden en beslagen daaronder begrepen, niet-, niet-behoorlijke of niet-tijdige levering door personen of bedrijven, waarvan wij onze zaken of diensten betrekken, oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, terroristische dreiging of aanslagen, oproer, brand, overstroming en ziekte van ons personeel. 7. Prijzen 1. Alle prijsopgaven zijn bindend, tenzij uitdrukkelijk prijswijziging is voorbehouden en met inachtneming van het in artikel 7.3 bepaalde. 2. Onze prijzen zijn: -gebaseerd op tijdens de offerte, respectievelijke orderdatum geldende inkoopprijzen van zaken en grondstoffen, lonen, heffingen vanwege de overheid of een daarmede gelijk gestelde instantie en van kosten van derden; -voor wat betreft de levering van zaken gebaseerd op levering af ons bedrijf/magazijn te Apeldoorn; -exclusief BTW; -exclusief de kosten van verpakkingen, in- en uitlading, vervoer en verzekering; -vermeld in Euro's. 3. Indien later dan drie maanden na de datum van de offerte de prijzen van grondstoffen en/of benodigde materialen, vrachtkosten, energiekosten, assurantiepremies, lonen, sociale lasten, belastingen, invoerrechten, accijns, valutakoersen en/of andere prijsbepalende factoren verhogingen ondergaan, zijn wij gerechtigd, ook indien deze verhogingen bij het sluiten van de overeenkomst voorzienbaar waren, de overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen. 8. Levering 1. Alle door ons genoemde (leverings)termijnen zijn indicatief en naar beste weten vastgesteld, doch zijn vrijblijvend. Overschrijding van een door ons genoemde (leverings)termijn geeft afnemer geen recht op schadevergoeding, opschorting of niet-nakoming van zijn verplichtingen en/of ontbinding van de overeenkomst, tenzij de overschrijding optreedt tengevolge van opzet of grove nalatigheid van onze directie. 2. De levertijd gaat in wanneer na onze schriftelijke opdrachtbevestiging aan al onze in de overeenkomst gestelde voorwaarden, waaronder - eventueel - die van gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling of het stellen van zekerheid begrepen, is voldaan, wanneer de afnemer aan al zijn verplichtingen jegens ons heeft voldaan en tevens schriftelijke overeenstemming is verkregen omtrent alle technische details en nadat alle door ons noodzakelijk geachte gegevens en bescheiden, waaronder - eventueel - door de afnemer te verstrekken materialen en/of onder-delen in ons bezit zijn. 3. Levering geschiedt af ons bedrijf/magazijn, behalve indien en voor zover wij uitdrukkelijk een andere wijze van levering hebben bevestigd. 4. Wij zijn gerechtigd om de zaken te leveren in gedeelten (deelleveranties), welke wij afzonderlijk kunnen factureren. De afnemer is dan verplicht te betalen overeenkomstig het hieronder bepaalde inzake 'betaling'. 5. Onverminderd het in artikel 12 gemaakte eigendomsvoorbehoud, wordt de levering geacht plaats te vinden op het moment waarop aan de afnemer schriftelijk is medegedeeld, dat de zaken gereed en te zijner beschikking zijn, dan wel, bij gebreke van een dergelijke kennisgeving, op het moment van overgave van de zaken. 6. De zaken zijn voor risico van de afnemer vanaf het moment van de in lid 5 genoemde kennisgeving c.q. vanaf het moment van overgave of verzending of transport door ons of derden af bedrijf/magazijn. 7. De afnemer is verplicht de geleverde zaken c.q. de verpakking terstond bij aflevering op eventuele tekorten of zichtbare beschadigingen te controleren, dan wel deze controle uit te voeren onmiddellijk na mededeling onzerzijds dat de zaken ter beschikking van de afnemer staan. 8. Eventuele tekorten of beschadigingen van de geleverde zaken en/of de verpakking welke bij (af)levering aanwezig zijn, dient de afnemer op de afleveringsbon, de factuur en/ of de vervoersdocumenten te (laten) vermelden, en in ieder geval binnen 8 dagen na aflevering schriftelijk aan ons mede te delen. 9. Indien de zaken na het verstrijken van de leveringstijd door de afnemer niet zijn afgenomen, worden zij te zijner beschikking opgeslagen, voor zijn rekening en risico. Na een periode van vier weken zijn wij gerechtigd tot (onderhandse) verkoop van deze zaken. De eventuele mindere opbrengst en de kosten komen voor rekening van de afnemer, onverminderd onze overige rechten. 9. Transport 1. Het transport van door de afnemer bij ons gekochte zaken van ons naar de afnemer of de door de afnemer aangewezen locatie geschiedt franco, behalve indien uitdrukkelijk anders met ons is overeengekomen. 2. Het transport, de verzending en verpakking van de door de afnemer bij ons gekochte zaken van ons naar de afnemer worden door ons naar beste weten en kunnen verzorgd, zonder dat wij hiervoor enige aansprakelijkheid dragen. 3. Specifieke wensen van de afnemer betreffende de wijze van transport (expresse, koerier, lucht, etc.) worden slechts uitgevoerd indien en nadat de afnemer schriftelijk heeft verklaard de meerdere kosten hiervan voor zijn rekening te zullen nemen. 10. Montage buiten ons bedrijf 1. Op het verrichten van montagewerkzaamheden buiten ons bedrijf aan door ons eerder geleverde verdelers (hierna 'montagewerkzaamheden') door ons is, naast het in dit artikel vermelde, ook al het verder in deze voorwaarden vermelde van (overeenkomstige) toepassing. 2. Wij zijn slechts tot het verrichten van montagewerkzaamheden gehouden, indien en voor zover wij hiermee schriftelijk hebben ingestemd. 3. Wij verrichten montagewerkzaamheden uitsluitend als inspanningsverbintenis op basis van een overeenkomst van opdracht, uitsluitend aan door ons geleverde installaties en uitsluitend in opdracht van een erkende installateur, die wettelijk bevoegd is tot het verrichten van installatiewerkzaamheden aan de betreffende verdeler (hierna: 'de installateur'). 4. De installateur is steeds aanwezig bij de uitvoering door ons van de montagewerkzaamheden en is als enige verantwoordelijk voor de installatie, waaraan wij de montagewerkzaamheden verrichten. De installateur is verantwoordelijk voor aansluiting van de installatie op het electriciteitsnet. 5. De installateur zorgt er voor dat wij de montagewerkzaamheden ongestoord, veilig en binnen kantooruren kunnen uitvoeren. Met name (maar daartoe niet beperkt) zorgt de installateur er voor dat tijdens het uitvoeren van de monALGEMENE VOORWAARDEN GEYER NEDERLAND BV
RkJQdWJsaXNoZXIy NTI5MDA=